Op naar glaciar Perito Moreno en Chili

9 maart 2024 - Torres Del Paine, Chili

Woensdag 6 maart

Deze morgen om 10 uur vertrokken met de bus uit El Chaltén. Nog even was er een stroomuitval maar dat mag de pet niet drukken, we zijn immers in Zuid-Amerika. Onderweg zien we weer enkele condors, maar dit al is niet echt bijzonder meer. Door met de bus naar El Calafate. Vroeg in de middag komen we aan in ons hotel. De rest van de dag hebben we vrijaf. Lekker wat eten en shoppen in het kleine stadje. Voor we het weten is het al weer na achten en nemen we wat rust op onze kamer. Morgen gaan we naar de Perito Moreno. Het is een volgend hoogtepunt op onze reis.

Donderdag 7 maart

Wéér op tijd uit bed en na een sober ontbijt de bus in. De lokale gids vertelt ons in anderhalf uur veel over de streek en het ontstaan van de gletsjers. Ondanks de interessante informatie is het soms moeilijk om de ogen open te houden. We besluiten om een boottocht te gaan maken langs de immens grote ijswand van 40 tot 70 meter hoog en kilometers diep.

De boot valt in het niet bij de gletsjer maar je komt een stuk dichterbij. Af en toe kraakt de massa enorm en breekt er een stuk van de ijsmassa af. De boot moet draaien om de golfslag te breken. De brokken ijs laten mooie kleuren zien. Het lijken wel drijvende amethisten. Gedurende de wandeling blijft het kraken en vallen er plotsklaps stukken ijs af van deze reusachtige gletsjer. Dit hadden we echt NIET willen missen, een must see! In de middag weer terug naar El Calafate, eten en op tijd naar bed. Morgenvroeg om 5:45 op pad, we gaan door naar Chili.

Vrijdag 8 maart

Het is 4:15 uur als we opstaan, we waren al even wakker. Op naar Chili. Vanaf het hotel 4 uur tot de grens. Eerst uitchecken in Argentinië (ergens op een onverharde weg in niemandsland). Daarna enkele kilometers rijden om vervolgens in Chili in te checken. Alles uit de bus. Een hond loopt over de bagage of er niets in zit wat niet mag. Groente, fruit en vlees mag absoluut niet! Er staan hoge boetes op! Daarna gaat de hond de bus in maar alles verliep wonder boven wonder snel. Gelukkig, iedereen mocht weer mee. 😀 Nu snel verder (200 meter) om geld te wisselen, wat te eten en voor wie wil om nog wat te kopen voor in Chili in Torre del Paine NP.

De Chileense gids komt op de bus en daar gaan we weer. Bij de tweede stop komen we aan bij het mooie bergmassief Torres del Paine. Deze berg staat ook op Chilieens briefgeld afgebeeld. Hij ligt in de bewolking maar na wat langer wachten doemt hij grotendeels op. 7 uur in de bus gezeten om uiteindelijk bij het park te geraken. Hoewel moe van de dag maken we weer een wandeling door een prachtig natuurgebied. De vergezichten zijn en blijven vaak adembenemend! Op afstand wordt een poema gespot. Wel echt ver weg helaas. Als laatste een krachtige waterval waarbij het ook nog behoorlijk stormt. Ieder uur is weer anders. We moeten de hele dag voorbeid zijn op kou, warmte, regen en hevige windvlagen. Het hoort er allemaal bij.

We overnachten in een cabaña op het park, dit keer met zijn vieren. Anders dan verwacht is het een leuk huisje met verwarming en WiFi. Het waait hard en we voelen de wind af en toe door de planken waaien. Zometeen eten met een glas Chileense wijn. En dan, naar bed, we zijn moe van de lange dag. Hopelijk is het morgen weer mooi weer voor de geplande trails.

1. Hans en Hans:
    9 maart 2024
    Geweldig om te zien, als is het veel reizen, maar dat is op zich al mooi lijkt ons. Wat een andere wereld, en een natuurpracht. Een onvergetelijke reis mannen, geniet ervan.

Groetjes vanuit het zonnige Eindhoven - 8 graden.
  2. Nico en Yvonne:
    10 maart 2024
    Wat een geweldige natuur. Groetjes
  3. Corrie:
    10 maart 2024
    Goed dat je een winterjas hebt. Hahah

Jouw reactie