Patagonië en Fritz Roy

6 maart 2024 - El Chalten, Argentinië

Zondag 3 Maart

Zojuist aangekomen in El Calafate. Het volgende busje staat klaar om ons naar El Chatén te brengen. We zijn nog maar net onderweg en er worden vogels gespot. Enorme vogels. Niet één, twee, drie. Het zijn vier condors. Ze zweven als het ware op de lucht. Mooi om te zien en weer iets van de bucketlist. In de avond hebben wij, toevallig, weer een erg goed restaurant gekozen, Fuegia. Wellicht iets voor de rest van de groep?!

Maandag 4 Maart

Vandaag gaat het echte werk beginnen. We zitten in de wandelhoofdstad van Argentinië/Patagonië. De meesten gaan wandelen en wel 22 km. Er zijn hier wandelingen van 3 tot 22 km. We kiezen zelf voor een wandeling van 10.2 km enkele reis en deze start in het dorp. Het voordeel van deze wandeling is dat je waar je ook bent altijd kunt terugkeren. Op naar de Fitz Roy het meest bekende beeld van Argentinië.

Na 2 km denken we al om terug te keren, het zijn enorme klimmen hier om de berg op te komen. We spreken elkaar moed in en gaan stoer verder. Na 8 km komen we de rest van de klimmers tegen die op een ander punt gestart waren. Samen gaan we aan de laatste 2,2 km beginnen. Wat zijn de vergezichten hier prachtig. Inmiddels zijn er al veel mooie foto’s gemaakt. Nog 1 km te gaan maar deze heeft een stijgingspercentage van 40%. We zijn enkele honderden meters verder maar het wordt te stijl en te gevaarlijk en op 9.5 km besluiten we om om te keren. Nu 9.5 km terug van de berg naar beneden. Na vier uur terug lopen hebben we 19 km in de benen. We zijn kapot, vallen neer op een zonnig terras waar we ieder drie flinke bietjes achter over slaan. De vraag is nu kunnen we morgen nog lopen?

Dinsdag 5 maart

Opgestaan met vermoeide benen gaan we vandaag weer voor achten op pad voor de volgende tocht. Wederom staan er diverse wandelingen op de agenda. Met een bus worden we in anderhalf uur gebracht naar de boot. Onderweg een prachtige waterval. Na een korte boottocht komen we aan bij de volgende wandeling. Drie routes, van groen (licht) naar geel (middel) naar rood (zwaar).  Het is enorm zwaar en de gezichten laten zien dat de vermoeidheid toeslaat. Toch loopt iedereen de zware route, petje af! Terug met de boot regent het en we besluiten de tweede wandeling te laten schieten en gaan terug voor een vrije late middag en avond. Wederom heerlijk gegeten bij restaurant Fuegia. Na onze tip komen we er veel groepsleden tegen. Ze genieten allemaal. Op naar morgen. Terug naar El Calafate.

1. Corrie:
    6 maart 2024
    Zo dat zijn aardig wat k.m. in de benen .kun je ook lekker eten zonder kilootjes.gr en GENIETEND
  2. Wouter:
    6 maart 2024
    Prachtige reis, mannen. En nog een flinke tippel. Vergeet er niet van te genieten!
  3. Jan en Henri in Argentinië en Chili:
    6 maart 2024
    We genieten zekers, ook van de inspanningen. ;)
  4. Frans Verbeek:
    6 maart 2024
    Lekker gebikkeld,bikkels👍en mooie foto's, en na de "wandel strijd" dat heerlijke grote glas gerstenat, jammie.🍺
    Quatro-Condor filmpje is echt top.👍 Groetjes van Frans. 😘
  5. Eric:
    8 maart 2024
    Goed bezig mannen! Ook nog lekker aan t werk met de conditie. En lekker eten!

Jouw reactie